- Algemeen
- Actueel
- Activiteiten
- Accommodatie
- Archief
- Contact
- Fietsen
-
Schaatsen
- Algemene info 2014-2015
- Coachkalender 2014-2015
- Baanregels Deventer
- Schaats Lease Plan
- KNSB leeftijdscategorien
- Adelaarskalender
- Wedstrijd progressie prijs
- EIJV Ranglijsten
- BC Gelderse Poort
- KNSBoost Limieten
- KNSBoost Klasseindeling
- KNSBoost Kalender
- KNSBoost Wedstrijd inschrijven
- Baanrecords natuurijsbaan
- inline skaten (skeeleren)
Skeelerbaan krijgt nieuwe toplaag
EIJV start uniek experiment
De gemeente Ede heeft toegezegd dat de skeelerbaan van een nieuwe toplaag wordt voorzien voordat het nieuwe skeelerseizoen begint. Dat betekent uiterlijk in maart 2011. 
Er zijn meerdere scenario's om daaraan vorm te geven. Allereerst een nieuwe toplaag aanbrengen op de bestaande toplaag. Daarvoor wordt de huidige laag gefreesd en van een kleeflaag voorzien waarna er een nieuwe toplaag van 3 cm op wordt aangebracht.
Een tweede methode is de bestaande toplaag verwijderen, een kleeflaag aanbrengen en een nieuwe toplaag.
De derde methode is de huidige toplaag slijpen. Deze methode is nog niet toegepast op skeelerbanen in Nederland en kan alleen op banen als die van de Edese IJsvereniging, die een toplaag heeft van dicht asfalt beton.
Als het aan de EIJV ligt krijgt Ede de primeur.
De EIJV heeft een proefstrook van 80 m2 laten slijpen.
Vervolgens heeft men afgelopen week metingen laten verrichten door KOAC-NPC of de baan voldoet aan door NOC*NSF gestelde stroefheideisen. Er volgt nog nader onderzoek om er zeker van te zijn dat de methode 100% voldoet. De eerste testresultaten van rijders van de EIJV zijn zeer positief. Er zijn al vergelijkingen gemaakt met de granieten Italiaanse banen waar dit jaar de Europeese kampioenschappen inline skaten zijn gehouden.
De Edese IJsvereniging was in 1999 de eerste vereniging in Nederland met een eigen combibaan. De baan heeft een oppervlak van ruim 6000 m2 en wordt binnenkort weer onder water gezet want de eerste vorst heeft zich aangekondigd. Ook dat is tevens weer een test om te bezien hoe de nieuwe toplaag zich houdt na een ijswinter.
Zowel NOC*NSF als KNSB volgen met veel belangstelling de ontwikkelingen van de EIJV. De komende jaren moeten immers veel banen worden voorzien van een nieuwe toplaag. Deze methode heeft in sportief opzicht een belangrijk voordeel : de baan is beduidend sneller. Voorts levert het oppervlak minder ernstige blessures op. Tenslotte is de methode goedkoper en duurzaam: spaart grondstoffen.

Er zijn meerdere scenario's om daaraan vorm te geven. Allereerst een nieuwe toplaag aanbrengen op de bestaande toplaag. Daarvoor wordt de huidige laag gefreesd en van een kleeflaag voorzien waarna er een nieuwe toplaag van 3 cm op wordt aangebracht.
Een tweede methode is de bestaande toplaag verwijderen, een kleeflaag aanbrengen en een nieuwe toplaag.
De derde methode is de huidige toplaag slijpen. Deze methode is nog niet toegepast op skeelerbanen in Nederland en kan alleen op banen als die van de Edese IJsvereniging, die een toplaag heeft van dicht asfalt beton.
Als het aan de EIJV ligt krijgt Ede de primeur.
De EIJV heeft een proefstrook van 80 m2 laten slijpen.
Vervolgens heeft men afgelopen week metingen laten verrichten door KOAC-NPC of de baan voldoet aan door NOC*NSF gestelde stroefheideisen. Er volgt nog nader onderzoek om er zeker van te zijn dat de methode 100% voldoet. De eerste testresultaten van rijders van de EIJV zijn zeer positief. Er zijn al vergelijkingen gemaakt met de granieten Italiaanse banen waar dit jaar de Europeese kampioenschappen inline skaten zijn gehouden.
De Edese IJsvereniging was in 1999 de eerste vereniging in Nederland met een eigen combibaan. De baan heeft een oppervlak van ruim 6000 m2 en wordt binnenkort weer onder water gezet want de eerste vorst heeft zich aangekondigd. Ook dat is tevens weer een test om te bezien hoe de nieuwe toplaag zich houdt na een ijswinter.
Zowel NOC*NSF als KNSB volgen met veel belangstelling de ontwikkelingen van de EIJV. De komende jaren moeten immers veel banen worden voorzien van een nieuwe toplaag. Deze methode heeft in sportief opzicht een belangrijk voordeel : de baan is beduidend sneller. Voorts levert het oppervlak minder ernstige blessures op. Tenslotte is de methode goedkoper en duurzaam: spaart grondstoffen.
Publicatiedatum:
2010-11-18
Laatste wijziging: 2010-11-19
Laatste wijziging: 2010-11-19